WSKAZÓWKI DO PRZYGOTOWANIA OPISU KONCEPCJI KSZTAŁCENIA

Ad. 1.
Opisując koncepcję i cele kształcenia na projektowanym kierunku studiów należy m.in.:
- wskazać dyscyplinę/dyscypliny, do której/ych projektowany kierunek studiów zostanie przyporządkowany (w przypadku, gdy planuje się przyporządkowanie kierunku studiów do więcej niż jednej dyscypliny należy wskazać dyscyplinę wiodącą czyli dominującą w kształceniu na projektowanym kierunku studiów – nie dotyczy kierunków studiów międzydziedzinowych wskazanych w z art. 53 ust. 8 Ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce),
- wskazać ocenę parametryczną uczelni w dyscyplinie/ach, do której/ych projektowany kierunek studiów zostanie przyporządkowany1,
- przedstawić kluczowe dla koncepcji kształcenia na projektowanym kierunku studiów osiągnięcia naukowe Uniwersytetu Warszawskiego w dyscyplinie/ach, do której/ych kierunek ten zostanie przyporządkowany,
- opisać związek koncepcji i celów kształcenia na projektowanym kierunku studiów ze strategią Uniwersytetu w obszarze studiów,
- scharakteryzować główne założenia programu studiów (kluczowe zagadnienia, specyficzne dla kierunku metody dydaktyczne, zarys konstrukcji programu),
- wskazać kompetencje wymagane od kandydatów na studia (w przypadku studiów II stopnia należy wskazać kierunki studiów lub dyscypliny, do których przyporządkowano kierunki studiów będące źródłem rekrutacji na projektowany kierunek studiów),
- scharakteryzować sylwetkę absolwenta czyli kompetencje (w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw społecznych), miejsce na rynku pracy oraz możliwości dalszego uczenia się absolwenta projektowanego kierunku studiów,
- uzasadnić wybór poziomu kształcenia, profilu studiów, proponowanych limitów przyjęć (min. i max. liczba) na I rok studiów.
Dodatkowo w przypadku kierunku studiów o profilu praktycznym należy przedstawić związek koncepcji i celów kształcenia na projektowanym kierunku studiów z sytuacją w danej branży/danych branżach lub w dziale/działach gospodarki i perspektywami jej rozwoju.
Ad. 2.
Uzasadniając utworzenie nowego kierunku studiów należy m.in.:
- wykazać brak w ofercie edukacyjnej Uniwersytetu kierunku studiów realizującego przedstawioną koncepcję kształcenia albo wskazać na zasadnicze różnice między projektowanym kierunkiem studiów a innymi prowadzonymi przez Uniwersytet Warszawski, przypisanymi do tej samej dyscypliny/tych samych dyscyplin naukowych i poświęconych podobnym obszarom badawczym,
- wymienić przykłady takich samych lub podobnych kierunków studiów prowadzonych na innych uczelniach krajowych lub zagranicznych i wskazać w jakim zakresie uwzględniono doświadczenia tych uczelni przy tworzeniu koncepcji kształcenia.
Ad. 3.
Uzasadniając utworzenie nowego kierunku studiów należy m.in.:
- scharakteryzować sposób przeprowadzenia badań lub rozeznania opinii studentów na temat potrzeby uruchomienia projektowanego kierunku studiów i koncepcji kształcenia na tym kierunku (wśród jakich grup studentów prowadzono badanie/rozeznanie?, dlaczego akurat wśród tych? w jaki sposób prowadzono badanie/rozeznanie? o co studentów pytano?) oraz przedstawić uzyskane wyniki,
- scharakteryzować sposób przeprowadzenia badań lub rozeznania potrzeb/oczekiwań otoczenia społeczno-gospodarczego wobec kształcenia na projektowanym kierunku studiów/przyszłych absolwentów tego kierunku studiów (w jaki sposób zdefiniowano specyficzne dla projektowanego kierunku studiów otoczenie społeczno-gospodarcze? z jakimi podmiotami reprezentującymi to otoczenie przeprowadzono badanie/rozeznanie? w jaki sposób? o jakie kwestie pytano?) oraz przedstawić uzyskane wyniki.
Ad. 4.
Przygotowując informację o infrastrukturze i potencjale kadrowym należy m.in.:
- przedstawić osiągnięcia naukowe nauczycieli akademickich Uniwersytetu Warszawskiego przewidywanych do kształcenia na projektowanym kierunku studiów w dyscyplinie/ach, do której/ych zostanie on przyporządkowany,
- scharakteryzować doświadczenie dydaktyczne nauczycieli akademickich Uniwersytetu Warszawskiego przewidywanych do kształcenia na projektowanym kierunku studiów, a w przypadku studiów w języku obcym – ich kompetencje językowe,
- opisać infrastrukturę niezbędną do realizacji przedstawionej koncepcji kształcenia oraz wskazać jednostkę/jednostki, która/e ją zapewni/ą,
Dodatkowo w przypadku kierunku studiów o profilu praktycznym należy przedstawić doświadczenie zawodowe nauczycieli akademickich Uniwersytetu Warszawskiego oraz innych osób przewidywanych do kształcenia na projektowanym kierunku studiów związane z branżą/branżami lub działem/działami gospodarki właściwymi dla projektowanego kierunku studiów.
(1) Wymagane po przeprowadzeniu pierwszej oceny parametrycznej wprowadzonej Ustawą z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.